Onderzoek laat zien dat kinderen van 5 jaar casino logo’s herkennen

Uit onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat kinderen van slechts vijf jaar oud al de logo’s weten te herkennen van casino’s. 

Alleen een echt volledig verbod op gokreclames kan kinderen beschermen, zo stelt Bram Constandt, professor sportmanagement van de UGent. Uiteraard zijn kansspel reclames niet gericht op kinderen, maar de uitingen die zichtbaar zijn in de sport zorgen ervoor dat kinderen er wel daadwerkelijk aan blootgesteld worden. 

Gokken wordt middels de kansspelreclames genormaliseerd en dit gebeurt al vanaf een erg jonge leeftijd. Hierdoor krijgen gokken een positief imago en wordt de drempel aanzienlijk verlaagd.  Zo bracht Constandt naar buiten. De professor is maar al te blij dat vanaf 1 juli  de reclames in ban gaan, al vindt hij wel dat de sportuitingen wel eerder gestopt mogen worden. 

In het onderzoek dat de Universiteit van Gent heeft gedaan wordt verwezen naar een Australisch onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen van slechts vijf jaar oud al logo’s weten te herkennen van online casino’s. Ook in Engeland is onderzoek gedaan met kinderen. Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 8 jaar de logo’s van online casino’s weten te koppelen met de sportclub waarop deze wordt afgebeeld. 

Overigens zijn niet enkel de reclame- en sportsponsoringen een groot probleem, maar ook het gebruik van rolmodellen en influencers wordt gezien als een groeiend probleem. Steeds vaker zien we rolmodellen die samenwerken met online casino’s aan grootschalige campagnes. Een goede strategie uiteraard van de casino’s die door het grote bereik van de influencers héél veel invloed hebben op hun volgers, maar schadelijk voor kinderen, jongeren en problematische spelers.

Laatste nieuws