JEP wijst klacht tegen gokreclame Ladbrokes opnieuw af

JEP: ‘Reclame Ladbrokes niet predatorisch, maar ludiek’ 

De bewuste reclame bestaat uit verschillende tv-spots die allemaal beginnen met de voice-over en de tekst ‘Sports betting?’ (‘Paris sportifs?’ in het Frans) en in verschillende lokale dialecten worden aangeboden. Zo steekt de versie in de regio Kortrijk taalkundig anders in elkaar dan die in Gent, Brussel, Luik en Tournai. 

Volgens Ladbrokes zijn alle spotjes ‘ludiek van aard’, maar de klager was het daar niet mee eens. De klacht spreekt van een ‘zeer predatorische reclame om mensen die normaal niet gokken toch te overhalen en aanzetting tot gokken 24/7’. Ook vindt hij het verwerpelijk dat ‘volkstaal gebruikt wordt om als vriend over te komen’

JEP gaat echter niet mee in het verhaal van de klager. Volgens de jury gebruikt Ladbrokes de dialecten in verschillende versies voor verschillende Belgische regio’s ludiek en louter met het idee om het publiek te informeren en niet om aan te zetten tot overmatig gokken. 

‘In deze context is de Jury van oordeel dat de tv-spots in kwestie niet getuigen van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef van de adverteerder op dit punt en zij heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd op dit punt’, luidt dan ook het oordeel. 

Deze beslissing van JEP is nog niet definitief, de indiener van de klacht heeft nog de mogelijkheid om tegen dit besluit in hoger beroep te gaan. 

Soortgelijke casus, hetzelfde resultaat 

Het is niet de eerste keer dat JEP een klacht over een reclame van Ladbrokes van tafel veegt. Vorige maand stelde de waakhond het Belgische casino in een soortgelijke casus ook al in het gelijk. Ook toen was er van een gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef geen sprake. 

Het laatste nieuws: