Club Brugge strikt Unibet als nieuwe shirtsponsor

Unibet nieuwe shirtsponsor Club Brugge!

Vorig seizoen al op de mouw, vanaf deze voetbaljaargang prominent op de borst. Het Zweedse gokbedrijf Unibet vervangt aircobedrijf Daikin als officiële shirtsponsor van Club Brugge. De Belgische topploeg houdt naar verluidt 6 miljoen euro over aan de samenwerking, waarmee het de grootste sponsordeal uit de geschiedenis van de Brugse volksclub is. Toch klinkt er niet alleen gejuich.


Unibet.be € 100 bonus en 150 free spins.

|


Nieuwe kansspelwet of niet: goksites blijven via voetbal in de picture

LOSING IS PART OF THE GAME | UNIBET | 2018-2019 

Dat Unibet zoveel geld over heeft om frontaal op het shirt van Club te komen, heeft alles te maken met de verstrenging van de Belgische wetgeving rond (online) gokken. Sinds 1 juni 2019 mag er tijdens live sportwedstrijden niet meer geadverteerd worden op radio, tv en online. Bovendien mag er per reclameblok nog slechts één gokspotje worden getoond, met een totaalverbod voor 20:00 uur ’s avonds.

Via het klassieke advertentiemodel, opereren als (shirt)sponsor, hebben goksites echter dé manier gevonden om toch in de spotlights te blijven. Naast Unibet werd Club Brugge naar eigen zeggen dan ook benaderd door vrijwel alle gokbedrijven in Europa, wat uiteraard de uiteindelijke prijs van de sponsorovereenkomst ook ten goede zal zijn gekomen. De deal geeft de Zweedse onderneming overigens niet alleen een betere plek op het shirt van Club Brugge, maar ook een prominente plaats op de interviewpanelen en andere commerciële platformen tijdens de wedstrijden.

Dominantie goksector in (Belgische) topvoetbal

De lucratieve sponsordeal van Unibet met Club staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van een groter geheel: de dominantie van de goksector in het topvoetbal. Kijk naar een topduel in La Liga of de Premier League en de kans is groot dat je om de oren wordt geslagen met gok- en casinobedrijven. Al dan niet op het shirt zelf. Alleen de Kindred Group, het moederbedrijf van Unibet, sponsort via haar verschillende merken diverse grote clubs. Van Borussia Mönchengladbach en PSG tot Glasgow Rangers en Southampton. Ook betaalde het onlangs 171 miljoen euro voor het hoofdsponsorschap van het Zweedse topvoetbal (2020-2032).

Ook in België heeft de goksector een flinke vinger in de pap. Van de zestien clubs die vorig seizoen actief waren in de Jupiler League worden er zestien gesponsord door gok- en casinobedrijven. Alleen Eupen houdt de boot af. Maar dat is puur een principiële kwestie. De verheerlijking van gokken strookt immers niet met de islamitische waarden waar de Qatarese eigenaar Aspire naar eigen zeggen voor staat. Van de 68 miljoen euro die de Belgische clubs vorig jaar verdienden aan sponsorcontracten komt het grootste gedeelte dan ook linea recta van de gokindustrie.

Felle kritiek op sponsorkeuze Club Brugge

Hoewel het management van Club uiterst tevreden is met de miljoenendeal, geldt dat niet voor de Belgische verslavingssector. “Zowat alle ploegen uit de eerste divisie worden gesponsord door online gok- en casinobedrijven, maar dat een ploeg als Club Brugge dit nu frontaal plaatst is niet goed”, stelt Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), in Het Laatste Nieuws. “Dit is echt een kwalijke zaak. Dergelijke shirtsponsoring zou niet mogen.”

Volgens Geirnaert zorgt shirtreclame niet alleen voor een extra stimulans om te gaan gokken, maar kan het ook ‘minderjarigen’ triggeren om het online casino in te duiken. En dat terwijl er in de nieuwe Belgische kansspelwetgeving juist is vastgelegd dat legale goksites zich met hun reclame niet mogen focussen op jongeren. “Maar door die shirts doen ze dat indirect wel. Ze omzeilen zo hun eigen afspraken. Er zou hier wetgeving over moeten komen.”

Ook vanuit de achterban zelf is er kritiek op de keuze van Club voor Unibet als nieuwe shirtsponsor. Vooral op social media spuien diverse supporters hun gal over de gang van zaken. Er wordt zelfs gesproken van een ‘deal met de duivel’.

Club verdedigt keuze voor Unibet: ‘weinig verschil met biermerk’

Club zelf vindt de keuze voor een online casino als sponsor weinig anders dan een deal met een biermerk, dat immers ook een verslavend product promoot. Bovendien is men, naar eigen zeggen, niet over een nacht ijs gegaan met de keuze voor Unibet. “Unibet is als onderdeel van de Kindred Group één van de grootste spelers op de markt, volledig vergund via de Kansspelcommissie, een voorloper op het vlak van verantwoord spelen en heeft een duidelijke link met sport”, motiveert commercieel directeur Bob Madou in De Tijd.


Unibet.be € 100 bonus en 150 free spins.

|



guidecasino.be