Verantwoord spelen geen prioriteit bij aanbieders op Twitter

Goksites op Twitter: gokken gepromoot, verantwoord spelen zelden!

Goksites zijn heel actief op Twitter. Niet alleen om zichtbaar te blijven, maar ook om hun online casino te promoten. Daarbij wijzen ze echter zelden op de gevaren van online gokken, zo ontdekten onderzoekers van de Engelse Northumbria University. ‘Tweets die verantwoord gokken promoten zijn zeldzaam.’

Verstandig gokken geen prioriteit

Speel niet met geld dat je niet hebt. Stel een limiet en ga daar niet overheen. En besef dat het allemaal draait om geluk. Het zijn zomaar enkele basisprincipes die je helpen om in het online casino het plezier te houden en verantwoord te gokken. De industrie zelf lijkt de promotie van ‘verantwoord spelen’ echter niet zo serieus te nemen. In ieder geval op Twitter, zo blijkt uit onderzoek van de Northumbria University. Aanbieders promoten ‘verantwoord spelen’ slechts eenmaal in de 100 tweets.

Het team van de Engelse universiteit onderzocht de Twitteraccounts van de veertig grootste en opvallendste Britse aanbieders en selecteerde er vijf met de meeste volgers (followers) – Paddy Power, Bet365, SkyBet, Coral en William Hill. Eenzelfde methode werd gehanteerd voor de zogenoemde affiliates, bedrijven wiens verdienmodel draait om het aantrekken van nieuwe spelers voor goksites.

'Heel weinig aandacht verantwoord spelen'

Uit de verzamelde data bleek al snel dat er maar ‘heel weinig aandacht’ is aan de promotie van verstandig gokgedrag bij zowel aanbieders als affiliates. Het heeft gewoon geen prioriteit. “Tweets die veilig gokgedrag promoten zijn bij aanbieders sporadisch, maar nog meer zo bij affiliates”, aldus onderzoeker Scott Houghton tegen ITV. “Deze bevindingen zullen dan ook worden gebruikt om het Britse kansspelbeleid zo aan te passen dat online gokken op de markt wordt gebracht op een manier die recreatief genot mogelijk maakt, maar tegelijkertijd de kwetsbaren beschermt.”

In hoeverre Belgische goksites ‘verantwoord spelen’ promoten op Twitter is onbekend, een dergelijk onderzoek is nooit uitgevoerd, maar een snelle rondgang van Guide Casino op het social mediaplatform toont dat hier ook maar mondjesmaat wordt gerept over dit belangrijke aspect. Ook hier vinden aanbieders het belangrijker om zich te profileren. Iets wat vanaf 1 juni 2019 overigens een stuk lastiger gaat worden, aangezien dan de nieuwe Kansspelwet in werking treedt – met een heel pakket aan reclamerestricties. Alleen op de eigen site kan bijvoorbeeld nog naar hartenlust worden geadverteerd. Raak hier bekend met de nieuwe gokwetgeving.


guidecasino.be