Herenakkoord Golden Palace Casino, Ardent Group (bekend van Circus), Unibet, Napoleon Games en Betfirst over reclamestop

Goksector stopt vrijwillig met reclame

Vijf Belgische gokbedrijven hebben gezamenlijk afgesproken om vanaf 1 januari 2020 vrijwillig te stoppen met reclame op radio, tv en in gedrukte media. Het herenakkoord tussen Golden Palace Casino, Ardent Group (bekend van Circus), Unibet, Napoleon Games en Betfirst is niet alleen een teken van goodwill, maar ook een verzoek aan de overheid om de macht van concurrent Nationale Loterij aan te pakken én een roep om een duidelijkere visie achter het huidige kansspelbeleid.


Unibet.be € 100 bonus en 150 free spins.

|

Herenakkoord gaat verder dan Belgische kansspelwet

In De Tijd valt te lezen dat vijf belangrijke kansspelaanbieders en goksites, allen verenigd in de beroepsvereniging Belgian Association of Gaming Operators (BAGO), uit eigen beweging stoppen met reclame. Golden Palace Casino, Unibet, Ardent Group (Circus), Napoleon Games en Betfirst zullen vanaf volgend jaar geen tv-spotjes meer kopen noch uitpakken met buitenreclame in het straatbeeld of advertenties in kranten en tijdschriften. De deelnemers aan het herenakkoord zijn goed voor 65 procent van de legale goksector in België.

De Belgische politiek én verslavingszorg zullen het graag zien gebeuren. Eerder dit jaar legde minister van Justitie Koen Geens (CD&V) de gokbranche met de introductie van de nieuwe Belgische kansspelwet wel al de nodige reclamerestricties op, maar dat ging volgens de oppositie en preventiewerkers niet ver genoeg. Zij wilden een algehele reclamestop op (online) kansspelen. Anno nu moeten ze het echter doen met een reclameverbod tijdens live-sportwedstrijden en kinderprogramma’s, beperkingen in het digitale domein (aanbieders mogen alleen adverteren op de eigen website of gepersonaliseerde reclame sturen naar geregistreerde spelers) en een heel pakket aan regels voor reclameboodschappen.

Goodwill, maar ook signaal naar Nationale Loterij én politiek

De vijf initiatiefnemers gaan dus verder dan hun wettelijke plicht. Maar waarom? In eerste instantie gaat het de deelnemers aan het herenakkoord om het creëren van goodwill bij het grote publiek. Ons land werd de afgelopen jaren namelijk bedolven onder een lawine van gokreclames. Met als absolute hoogte- of dieptepunt het afgelopen WK-voetbal, waarin uitgebreid werd uitgepakt met spotjes en advertenties voor online gokken en allerlei kansspelen. Politici en verslavingsdeskundigen zagen direct een causaal verband tussen deze reclametsunami en de groei van het aantal spelers en de ingezette bedragen in het online casino België, wat gokverslaving in de hand werkt. Naar schatting zijn er momenteel 33.500 probleemspelers in ons land.

“Wij zijn ons bewust van de overdreven aanwezigheid van kansspelreclame de afgelopen jaren”, motiveert CEO Emmanuel Mewissen van Ardent Group de stap van de vijf gokbedrijven. “Met dit initiatief willen we de sereniteit laten weerkeren.” Maar er zit meer achter de geste van de aanbieders: het is ook een statement richting de Nationale Loterij en de overheid. Het is de initiatiefnemers een doorn in het oog dat het staatsbedrijf een uitzonderingspositie heeft binnen het huidige kansspelbeleid én dat topman Jannie Haek hen in de media steevast de schuld mag blijven geven van de ‘explosieve groei aan Belgische gokverslaafden’.

Hypocriet, zo luidt het, de Nationale Loterij is immers ook een kansspel. BAGO vindt dan ook dat alle reclameregels voor iedereen moeten gelden. “Maar die laatste (de Nationale Loterij, red.) is wel vrijgesteld van alle beperkingen rond reclame die voor ons gelden, ook omdat de Loterij via de overheid mee in de cockpit zit van de Kansspelcommissie”, aldus Mewissen. “Dat maakt de Loterij partij en rechter. Wij willen ons akkoord samen met de overheid uitwerken tot een regel voor de hele sector, inclusief de Nationale Loterij.

Volgens de ‘Grote Vijf’ is de Belgische overheid dan ook aan zet. Ook om wat meer lijn te krijgen in het huidige kansspelbeleid. Niet in de laatste plaats omdat het op het moment een totale warboel is. De Kansspelcommissie, de waakhond van de goksector, is verwikkeld in allerlei interne strubbelingen en is bovendien tandeloos door een gebrek aan aan beleid bij de federale regering. Mewissen: “De regels volgen elkaar in hoog tempo op, zonder duidelijke visie. We vragen een dialoog.”

‘Online reclameban is onmogelijk’

Unibet

 

Een reclameban op tv, radio en in gedrukte media, maar wat dan met het internet? Daar willen Golden Palace Casino, Ardent Group, Unibet, Napoleon Games en Betfirst niet aan. “Een online reclamestop is onmogelijk, omdat we anders worden weggeblazen door de illegale sector”, verklaart Mewissen. Daar valt wat voor te zeggen, aangezien goksites zonder vergunning in het digitale domein wél gewoon kunnen blijven adverteren en strooien met online casino bonussen. En juist dat zal niet bijdragen aan het kanalisatieprincipe waarop aan het begin van dit decennium de kansspelwetgeving werd gebaseerd. “De hele opzet van de nieuwe kansspelwet in 2010 was om de illegale sector in te dammen, door de legale bedrijven genoeg vrijheid te geven.”

Overigens gaan de initiatiefnemers ook niet stoppen met sponsoring.  Zo zijn de vijf bedrijven, al dan niet als shirtsponsor, verbonden aan maar liefst negen voetbalclubs die uitkomen in de Jupiler Pro League 2019/20. Maar aangezien dat enkel en alleen bedoeld is voor de naamsbekendheid, zien de deelnemers aan het herenakkoord daar geen kwaad in. De reclameban van de ‘Grote Vijf’ is vanaf begin 2020 dan ook uitsluitend van toepassing op boodschappen op tv, radio en gedrukte media.


Unibet.be € 100 bonus en 150 free spins.

|



guidecasino.be